29 komentářů u „Faktura grafického designéra osmkrát jinak“

  1. Hezký, ale co ta spotřeba toneru u některých? Neměl by se brát taky ohled na životní prostředí? Přece z podstaty je design/designer od toho, aby všechno fungovalo nejlépe k užitku jedince/kolektivu/systému.

    1. Pokud vim, tak nikomu se neprikazuje faktury tisknout = s tonerem to souvisi jen castecne (uznavam, ze me napadlo neco podobneho)

      1. Ale to přece problém neřeší. Při stejné pravděpodobnosti vytisknutí faktury od FRVR a faktury od Martina Peciny je dopad zcela odlišnej. Proč řešit problém od konce, když se může řešit od začátku.

        Je legrační, jak se lidi snaží žít dýl, být zdraví, rozmnožovat se, někam směřovat, bojovat za to, aby bylo líp, a přitom si hází klacky pod nohy (nadměrný znečištění, nadmíra spotřebování zdrojů atp.) a jdou tak proti sobě každej den.

      2. Ano tahle teorie je moc pěkná a potkal jsi se s účetní praxí? Protože elektronická faktura musí být prokazatelná, tedy s elektronickým podpisem nebo přes datovou stránku a skladovaná po zákonem danou dobu tedy 5 až 10 let (podle toho zda jsi nebo nejsi plátce). Navíc pokud ti faktury řeší účetní, rozhodně jí nepředáš faktury na flashce ale vytištěné a pokud náhodou ne, tak ona je stejně vezme a vytiskne. Takže sice to nikdo nepřikazuje, ale chci vidět jak si někdo zpracovává účetnictví a netiskne si příchozí faktury. Moc by mě zajímalo jak to dělá a bude po pár letech prokazovat na FÚ, to nemyslím ve zlém, mě by to určitě ušetřilo spoustu papíru a tonerů …

        1. Elektronická faktura nemusí být s elektronickým podpisem ani přes datovou schránku. Tohle už dávno neplatí. Stačí PDF a odeslaná emailem. Faktura musí být se všemi náležitostmi, které ti zákon ukládá. Budeš se divit ale existují účetní, kteří nebazírují na papírových fakturách a ano FÚ je plně uznává. Kdybych měl každou fakturu od klienta tisknout, tak za rok vytisknu cca 65.000 listů papíru. 🙂 Jak se prokazuje elektronické účto u fú? Jako každé jiné účetnictví akorát nenosíš na fú stohy šanonů ale jedno PC, případně jiné medium.

    2. Vážený Ondřeji,

      moc nás těší váš zájem o ochranu životního prostředí, jedince, kolektivu a systému. Pro váš klidný spánek vás můžeme ubezpečit, že logo „FRVR“ na našich fakturách je řešeno jako netisknutelný objekt, a tedy existuje vždy pouze v elektronické verzi. Extra zodpovědným klientům dokonce nabízíme možnost vytištění faktury na naší tiskárně, kterou jsme společně se zásobou tonerů našli opuštěnou bývalým majitelem v naší kanceláři, opravili a zachránili před vyhozením (plýtváním zdroji), podobně jako polovinu vybavení studia. Budete-li mít zájem, přijďte se někdy podívat.

      Mimochodem, starosti o dopad plochy loga na faktuře (kterých za rok vydáme řádově desítky) na životní prostředí zvláště oceňujeme u lidí zabývajících se tvorbou blogů o „urban fashion trendech, známých i neznámých značkách“, potažmo spotřebním životním stylu.

      S pozdravem,
      Jan

      1. Díky za vysvětlení.

        Takže kvůli tomu, čemu se věnuji, bych se nad tím neměl pozastavit? Bylo by to prospěšnější?

        Sám moc dobře vím, že nedělám nic „bohu“libého a veškeré dopady oděvního průmyslu si uvědomuji. Neříkám, že píši uhlíkem na papirus a oblékám se do jutového pytle, ale osobně, přes všechny svody konzumního světa, se snažím chovat tak, abych životní prostředí zatěžoval co nejméně.

        Ano, móda by mohla být daleko méně senzační a povrchní, čímž by se snížila spotřeba, ale to i grafika. Kolik Vaší práce pro klienty v konečném důsledku nepodporuje konzum? Pomáháte prodat stejně jako já. Ostatně tak jako existuje ekologicky smýšlející grafik, tak existuje ekologicky smýšlející návrhář. A bohužel (většinou) i naopak.

        Popravdě jsem rád, že ten, kdo má máslo na hlavě, jsem nakonec já. A VY k věcem přistupujete důmyslně a zcela nad moje očekávání. Díky.

    3. Já osobně třeba faktury posílám v drtivé většině emailem. TO znemaná, že ušetřím toner i životní prostředí 😉

  2. Jak má podle vás taková reverzní reklama fungovat? Nejdřív si mě zákazník najde, dohodneme se na práci, já pro něj cěco udělám, on se intimně seznámí s výsledky mé práce, fakturu mu vystavuju až nakonec. Přijaté faktury firmy obvykle nikomu dalšímu neukazují. Praktický efekt nevidím žádný.

    1. Osobní branding je souhr veškeré aktivity. Ano, faktura přichází až nakonec, ale pokud klienta pobaví nebo graficky zaujme, vytvoří to v něm pozitivní dojem, který se přičte k souhrnu ostatních dojmů z celkové spolupráce. Neříkám, že to má zásádní vliv, ale je to malé plus, které se počítá.
      Osobně ručně vkládám do své faktury QR kód, protože sám nemám rád vypisování jakýchkoliv údajů. Dva klienti mi již odepsali na mail, že ještě takovou zajímavou fakturu neviděli (hurá, splnila účel) a jeden si pochvaloval právě ten QR kód, protože mu to usnadní práci.

  3. Zajímavé a nějaká taková faktura může příjemce pobavit. No a účetní pak přivést víc takových dodavatelů k šílenství. Občas mi stačí jen změna rozložení faktury od Vodafonu, abych hledal kolik po mě vlastně chtějí zaplatit, kde je proboha ten variabilní symbol zase schovaný a jestli si mám číslo účtu vycucat z prstu, nebo si ten doklad projít ještě 5x a třeba ho konečně najdu. Pro člověka co takových faktur zpracovává víc za den, je podobná kreativita celkem peklo. Navíc pokud se pracuje pro větší firmu, tak faktura jde v příloze zadavateli práce (majitel firmy, nebo kontaktní osoba), ten jen zkoukne cílovou částku, vzhled faktury je mu většinou fuk a předá fakturačnímu odd., které třeba o daném grafické projektu netuší, ale zato se potýká s tím prima hledáním podstatných údajů pro zadání do účetnictví. Jaká je pak úleva, když přijde další „obyčejná“ faktura třeba z Pohody, co má standardní vzhled, maximálně nějaké logo vlevo nahoře a z už tak stresující a otravné činnosti jako je zadávání čehokoliv do účetnictví udělá co nejkratší možnou činnost.

    1. Myslím, že faktura Adama Hrubého vcelku jednoduše řeší to, že nekdo „jen zkoukne cílovou částku“. Tu opravdu nejde přehlédnout…

      1. To je sice pravda. A faktura od Adama je fakt krásná.

        Ale v ČR bych takovéto dokumenty vůbec nedával z ruky… Když bude klient hajzl (a neplatič), ustřihne spodek, do toho prázdného místa nahoře dotiskne nápis „směnka“,… a je vymalováno….

        Padělat směnku v ČR zvládne bohužel 10-ti letej kluk.
        Takže bych dával trochu pozor na vlastní podpis, resp. na prázdné místo okolo něj.

    2. Faktura od Vodafonu je brnkačka. Zkus faktury od dodavatelů leteckých paliv, nebo za nákup letenek od společnosti IATA. V 90% nebudeš vědět kolik máš zaplatit na tož kde je číslo účtu a variabilní symbol nenajdeš. Případně můžu vřele doporučit faktury od dodavatelů z Číny, kteří se mnohdy neobtěžují použít jiný jazyk, než jejich místní….. život účetního je holt boj s fakturami a pokud je to jen o tom že nevíš kde najít variabilní symbol a částku k úhradě, tak to není tak hrozné. Osobně těmto fakturám také moc nefandím, ale upřímně faktura je nejlepší místo na vlastní reklamu, za kterou ti klient ještě rád zaplatí 🙂

  4. Tak jen aby forma tradičně nepřevážila obsah, jako když jsem měl účet na fakturoidu, který zvracel faktury s krásným šedým písmem, které mi pak zadavatel házel na hlavu, protože jemu to zase házela na hlavu jeho účetní, které to písmo nevytiskla tiskárna. A ona taková faktura bez poloviny podstatných informací je vám v účetnictví na prdlačku, jedno jestli je jinak mocinky pěkná.

  5. Poněkud komické (možná to autor myslel jako ironii :-D) mi přijde na poslední faktuře použití citátu: „Less is more“. Myslím, že pan Ludwig Mies van der Rohe si to takhle nepředstavoval. Faktura je přeplácaná a chaotická. Pokud některá z faktur myšlenku vystihuje, tak je to ta od pana Hrubého.

    1. Ten citát vystihuje spíše způsob mé práce s klienty, se kterými se dostávám velmi často do konfrontace právě na téma „co lze ještě odstanit, zjednodušit a vypustit v rámci zachování původního sdělení“. Je to tak časté téma, že jsem tento citát začal používat napřed v prezentacích nových vizuálních stylů, které navrhuji, poté na webu (jirichlebus.cz) a přenesl jsem ho i na fakturu, která ale vizuálem je jakýmsi mým (typo)experimentem a vychází CID, jenž jsem si navrhnul k obrazu svému. Jelikož vystavuji pouze hrstku faktur ročně , jelikož je to často poslední element „styku“ k klientem, přistoupil jsem k poněkud jinému schématu práce, než jaký mám při tvorbě loga a podobně. Uznávám, když se teď nad tím zamýšlím, ten kostrast tam vidím taky. Cenná poznámka hodná zamyšlení, díky.

  6. Místo plýtvání kreativity špatným směrem by bylo fajn, aby si někteří doladili zákonné náležitosti faktur, jako například, kde je podnikatel zapsán nebo aby neplátci DPH nevysatvovali daňový doklad a neuváděli na faktuře daňově unznatelné plnění.

    Přehlednost musí být na prvním místě. A ano, účetní vždy každou fakturu stejně vytiskne. Než nějakou nepřehlednou grafickou úpravu bych raději uvítal poděkování za využití vašich služeb na konci;)

    Tak lze nejen z hlediska UX je za mě jediná správná faktura od p. Tvrdka. Na první pohled je jasné, že se jedná o fakturu a nehodím to do koše:) Mimo jiné i správné rozložení prvků pro zasílání poštou. Jen tedy ještě koukám – doplnit vs a qr.

    1. Díky, Honzo. Jsem potěšen vaší všímavostí.
      Variabilní symbol je číslo faktury… Nechtěl jsem tam mít jednu věc dvakrát, tak to píšu do mailu. Ale je fakt že jinak mám všechny platební údaje na jednom místě. Samotného mě frustruje, když musím lovit každý údaj někde jinde. Chtěl jsem účetní toho trápení ušetřit.

      Přemýšlím o tom QR. Kolik procent lidí to tak reálně využije? Je to dost ohyzdná věc, ale pokud by to někomu zjednodušilo život, tak to snad i zvážím 🙂

      1. Faktura se kolikrát předává dále a pokud vs není výslovně uveden, většina lidí ho pak nevyplní. U malého objemu faktur to asi není problém.

        QR kód jde barevně přizpůsobit a nemusí být nutně černobílý. QR kod pro platební příkaz se vejde do 80 znaků, tak je relativně malý a lze do něj bez problému umístit i další grafický prvek.

        A platba se provede na jedno, dvě kliknutí. Při větším objemu faktur k nezaplacení 🙂 V praxi pokud faktura QR kód má, proplácím ihned, pokud ne, čeká na hromadné zpracování cca 1x za 14 dní..

  7. Fajn článek, jen bych doplnil, že iDoklad už umí vkládání loga ve vysokém rozlišení, takže logo vypadá dobře. Barvy faktury si lze také doladit podle představy, ale s rozvržením prvků je to už horší, nicméně bych řekl, že i tak vypadá faktura docela k světu, profi a hlavně ji mám hotovou za 3 minuty. Na fakturaci v Illustratoru zatím nemám čas ani náladu 🙂

  8. Faktury krásné, taky bych si nejradší nějakou udělal po svém ale jelikož ročně vystavím 100+ faktur a jsem plátce dph, tak raději zůstanu u iDokladu, který vše vypočítá, propočítá, zaokrouhlí za mě.

  9. Ja som na tom podobne, ročne do 50 faktúr, takže sa s nimi tiež hrám :-). Hodne pracujeme pre samosprávy, ktoré sú povinne faktúry zverejňovať na internete.
    Tu je jedna z nich. http://goo.gl/ddEh5Z
    Ten obsah priebežne meníme podľa toho čo sa deje, tak cca 3x ročne.

  10. Super článek, faktura s obrovskou cenou je pro ČR docela použitelná myslím :D. K jemnovaným webovým aplikacím přihoďme ještě fakturační systém http://www.nuis.cz

  11. Zajímavý článek a neméně poutavá diskuze. Dík!:) Fakturu designovanou v kontextu s firemní identitou vnímám stejně jako vy. Z pozice grafika. Jako nutný prvek, který uzavírá kruh. Na druhou stranu, když se na to podívám očima normálního člověka, už si tím tolik jistý nejsem a přikláním se ke kompromisu by Ondřej Vlášek. Čili idoklad + logo. Možná by za to stálo pokračování článku, kde se vyjádří i účetní a freelanceři z jiných oborů.

    Pěkný den.

Komentáře nejsou povoleny.