2 komentáře: „Komoditu (už) nikdo nechce, designujte význam“

  1. Dobrý den, článek zajímavý, jen nemohu souhlasit pro české prostředí s výrokem „Racionalita u nákupních procesů je takřka vyhynulým pojmem, jakkoliv si můžeme myslet opak. Emoce jsou lídrem trhu.“.

    Prodal jsem přes několik eShopů tisíce kusů hardware, nyní jsem již 10 let v ICT oboru, a 95 % mých zákazníků se k mé radosti rozhoduje přísně racionálně, tedy podle recenzí, osobních doručení, parametrů a ceny.

    Jen ve zcela výjimečných případech dostanu požadavek typu „Chtěla bych růžový notebook“, nebo „Chtěl bych iPhone, protože je to super značka, která podpoří mou image.“.

    Jarek Jesenský
    http://www.mentoruji.cz

    1. Dobrý den, Jarku,

      možná to Jirka jen nepřesně popsal, u technických věcí bude mít racionalita vždy svůj význam. Nicméně, Emoční hodnota, příběhy, dokáží v lidech zanechat větší dojem. Emoce vyvolává v člověku mnohonásobně vyšší efekt díky vizualizaci či pocitu, kterou si s ní člověk pojí.

      Říkáte, že provozujete několik e-shopů s hardware. Nepochybuji o tom, že racionální část, parametry výrobku, zde má určitě velký význam. Pokud k tomu ale přidáte i tu emoční složku, efekt to může mít až dvojnásobný.

      Podíváme-li se na největší e-shop s elektronikou v ČR (Alza), můžeme tam vidět obě složky, jak racionální, tak emoční. A garantuji Vám, že často může dobře popsaná emoční část převýšit tu racionální. Emoční popis procesorů:

      „Procesor je mozek a srdce počítače a má ze všech komponent největší vliv na jeho celkový výkon. Výkonnější procesor tedy znamená rychlejší počítač, se kterým toho zvládnete mnohem více.“

      Když toto napíšete, lidé se začnou zaměřovat na procesory a nebudou tak lpět na šasi, RAM apod. Můžete tak lépe směřovat své úsilí jedním směrem.

      Samozřejmě pak záleží i na typu zákazníků (Lenoch, Optimalizátor, Kvalitář), kteří k Vám na e-shop chodí hledat informace. Na každý typ zákazníka platí jiné informace a každý by si tam tu svou měl nalézt.