cenotvorba#praxedesignera – cenotvorba

Cenotvorba a hodnota

Doporučených postupů, jak adekvátně stanovit cenu za svou službu, je celá řada. Teorii ale nechme stranou.

Podívejme se ale na tuto problematiku z lidské stránky. Jakou cenu chcete? Jakou cenu máte?

O čem to celé je

Cenová nabídka je souboj značek. Renomé obou stran se vzájemně násobí. Jako kreativní profesionál musíte znát dobře obě strany. Tedy nejen klienta, ale taky sami sebe.

Adekvátně nastavená cena je něco, co se přímo podílí nejen na kvalitě odevzdané práce, ale také na kvalitě vašeho života celkově. Kde tedy začít?

Téma peněz je tak silné, že se stalo dokonce hlavním tématem pro nadcházející Zlín design week 2016.

Poznejte sami sebe

Vaše hodnota je součet všech vašich dosavadních zkušeností a aktivit. Když si tohle uvědomíte, můžete svou hodnotu systematicky budovat.

Vždy je ale potřeba někde začít. Určitě jste si vypočítali, jaké máte měsíční náklady. Od toho se odvíjí částka, kterou potřebujete pravidelně generovat, abyste si takové minimum zajistili.

Zkoušeli jste jít ještě dále? Představili jste si reálný obraz, kdy máte dostatek finančních prostředků k tomu, abyste mohli odvádět kvalitní práci, adekvátně se vzdělávat a přitom mít dostatek času na odpočinek a jiné aktivity?

Sepište si to

Zkuste tyto potřeby i představy přetavit do čísel a vyjde vám z toho rámec minimální ceny, za kterou jste ochotni pracovat a také ideální cena, ke které se chcete dostat.

K ideální ceně se můžete přiblížit dvěma způsoby. První: nasadíte ji ihned. A pak koukáte na prázdnou e-mailovou schránku. Druhý: systematicky k ní směřujete budováním své hodnoty.

Bé je správně. Buďte k sobě upřímní a féroví. Experti se nerodí přes noc.

Co ovlivňuje vaši cenu

  • míra vašich zkušeností
  • kvalita odvedené práce
  • délka praxe ve vašem oboru
  • seznam vašich klientů a projektů
  • zpětná vazba (testimonialy) vašich klientů a kolegů
  • formální vzdělání v oboru
  • aktivita spojená s oborem (konference, přednášky, výstavy)
  • samostudium (absolvované kurzy, odborná literatura)
  • náklady spojené s podnikáním (PC, software, účetnictví, písma, vzorníky…)
  • získaná ocenění
  • influencer v oboru
  • publikační činnost (blog, e-book, kniha…)
  • a další

Tyto body vám pomohou se někam zařadit. Jste-li aktivní a máte za sebou léta praxe, je adekvátní, že tomu bude odpovídat vaše vyšší cena. Pozor ale na různé akce a slevy. Pokud dodáváte prvotřídní luxusní designový produkt, mohly by vám tyto „Tesco slevy“ nadělat více škod než užitku.

Poznejte klienta

Jinak přistupujte k nacenění služby pro malou neziskovku, jinak pro nadnárodní společnost. Stejně jako vaše značka ovlivňuje cifru, která stojí u vašeho jména, i váš klient nese tento princip.

Pokud vás osloví značka, která má již nějaké renomé, měli byste tomuto faktu přizpůsobit i cenovou kalkulaci. Postavení firmy, její společenské zařazení či případná exkluzivita je vaší vstupenkou k vyšším cenám, které v kalkulaci uvedete.

Tato optika vás ale nespasí, pokud z vaší nabídky nebude klientovi jasné, jakou hodnotu a užitek mu vaše práce přinese.

Poznejte svůj obor

Cenová kalkulace není číslo, které posílají designeři svým klientům jako autoreply na každý jejich dotaz. Cenová kalkulace je vyjádření hodnoty, kterou daný designer svou prací klientovi přinese.

Víte ale, jakou hodnotu má design? Co design přináší? Obecně můžeme říci, že design umožňuje:

  • být vidět
  • mít vyšší hodnotu
  • vypadat profesionálně
  • být jiný než ostatní
  • lépe prodávat

Pokud váš obor zrovna není design, poznejte hodnoty své práce co nejdříve. Ptejte se svých klientů, co bylo pro ně přínosem a pak to opakujte těm novým. Budete-li vědět hodnotu nejen svou, ale i své práce a svých klientů, bude se vám k tvorbě cen zas o něco lépe přistupovat.

Co se mi osvědčilo

Já osobně přistupuji k cenotvorbě takto:

  1. Nové zakázky vždy naceňuji jako jednu cenu za projekt
  2. Pokud to charakter zakázky vyžaduje, vystavuji licenci na použití díla
  3. Dohodnutý projekt má jasný rámec i termín dokončení
  4. U těchto nových zakázek vždy požaduji 50 % zálohu předem
  5. Po odsouhlasení finální podoby projektu vystavuji druhou fakturu
  6. Po proplacení posílám data nebo přístupy k nim
  7. Pouze dlouhodobým klientům nabízím svou práci dle hodinové sazby
  8. Sem tam nabízím stálým klientům předplacení určitého počtu hodin dopředu

Kvalitní čtení o cenotvorbě

Spousta se toho tady nevešlo, proto jsem pro vás přichystal seznam odkazů, které velmi doporučuji k prostudování:

Stanovení ceny – Robert Vlach, Na volné noze
Jak připravit cenovou nabídku – Martin Pecina, Unie grafického designu
Výše autorské odměny – Karel Míšek, Asociace užité grafiky
Kolik stojí design? – Kamila Matějková, Czechdesign
Chcigrafika.cz – grafici včetně jejich hodinových cen pro orientaci
Cena versus hodnota – pracovní sešit Jana Laibla

Update:

Na základě adekvátního tweetu Asociace užité grafiky připravuji článek, který bude zaměřen na téma ceny a honoráře. Jelikož je tvorba grafického designéra autorskou činností, měl bych se v článku zmiňovat o výši honoraře, nikoliv o výši ceny. Co z toho pro kreativní obory plyne, a na co si dát pozor, se pokusím odpovědět v chystaném článku. AUG děkuji za upozornění.

A jak to máte vy? Podělte se opět o své zkušenosti v komentářích. Děkuju za to!

#praxedesignera je seriál krátkých čtení věnujících se praktickým věcem, které potkají na profesní dráze každého kreativce. Přečtěte si také předchozí článek 6 nutných dovedností designera.

Autor

Jiří Chlebus

Jsem grafický designér na volné noze. Tvořím značkám vizuální hodnotu a píšu o tom blog. Designuju si život tak, abych to ve zdraví přežil až do smrti.

1 komentář: „Cenotvorba a hodnota“