Vytvářejte profesionální logo manuály, které firmy skutečně chtějí používat. Tady je souhrn nejdůležitějších vlastností, na které byste neměli při tvorbě zapomenout.
1) Poskytujte logo manuál online
Offline je mrtev. Tištěný manuál dává smysl u fyzických produktů, které sestavujete na místě. I tak je ale konverzní poměr těchto brožur mizerný.
A sami to dobře víte, protože manuály nečtete.

Řada lidí stejně jako vy manuály rovnou vyhodí a pustí se do práce s výrobkem pomocí vlastní intuice. Když postavíte stůl blbě, rozeberete jej a zkusíte to jinak.
U loga nesprávnou aplikaci uživatel většinou nepozná. A vzniká zánět. Chronický.
Abyste zabránili „IKEA efektu“, vytvořte manuál tak, abyste poslali vždy přímo manuál, ze kterého uživatel stáhne logo, které hledá. Posílat soubor loga v e-mailu a doufat, že si uživatel otevře i PDF manuál značky je… přání. A tím to končí.
Ukázka:
Značka Databy například posílá své hlavní logo pomocí tohoto odkazu. Odkaz vede přímo na logo manuál, ze kterého si uživatel logo stáhne.
2) Umožněte logo manuál provozovat firmám zdarma
Pokud postavíte logo manuál nebo grafický manuál na službě, která měsíčně zatěžuje danou značku pravidelným výdajem, vznikají hned dva problémy:
A) Máte problém daný manuál klientovi vůbec prodat, protože logicky nechce další pravidelné výdaje.
B) Manuál „visí“ na službě třetí strany a pokud z nějakého důvodu zanikne, zanikne i manuál dané značky.
Vytvořte pro klienta statický online grafický průvodce ve formě webu, který nahrají na svou subdoménu k jejich stávajícímu webu. Budou tak mít logomanuál provozně zdarma a navíc budou vlastnit i veškerá data. Pokud si nevíte rady s tvorbou online manuálu, vytvořte alespoň klikací PDF, které nahrajete stejným způsobem jako web.
Ukázka:
Značka Diverzo.cz používá svůj online manuál na subdoméně design.diverzo.cz – mají tak data vždy „u sebe“ a zdarma, jelikož je manuál umístěn na jejich stávajícím hostingu, na kterém běží jejich web.
3) Vytvořte bleskurychlý přístup odkudkoliv
Váš manuál v online prostředí nebude fungovat, pokud si na něj uživatel nevzpomene i o půlnoci do pěti vteřin.
Říkáte se, jak to ale safra udělat? Tady je jednoduché řešení:
Pracujte s klientovou subdoménou. To je prostor, kam můžete nahrát online grafický manuál (třeba i ve formě PDF) a přístup k němu napárovat přímo na web klienta, který si pamatuje vždy. Stačí totiž před jejich web adresu napsat například slovo logo.webklienta.cz a jsou tam.
Ukázka:
Česko.Digital řeší svůj grafický manuál elegantně na adrese znacka.cesko.digital – stačilo jim si zapamatovat jednoduché pravidlo, že vše vizuální kolem jejich značky najdou na svém webu, když před něj vloží slovo značka.
4) Tvořte manuály ve stylu značky, pro kterou jsou určeny
Mít šablonu grafického manuálu je určitě racionální věc, která urychluje tvorbu.
Zároveň je ale velmi vhodné upravit celkový styl tak, aby byl v souladu se stylem značky, pro kterou je určen.
Upravte písma, barvy, tvary a další styly logo manuálu podle vizuálních prvků, které používá daná značka. Grafický průvodce reprezentuje danou značku, světe div se, také i graficky.
Ukázka:
Firma OM Property Services má online logomanuál, který svým stylem vychází z loga. Všimněte si například zaoblení hlavních karet.
5) Tvořte responsivní logo manuály
Pokud jste doposud jásali nad tím, že své vyladěné PDF manuály připojíte na web klienta a tím bude vše vyřešeno, tady vás trochu zklamu.
Jste na dobré cestě, to bezpochyby. Ale PDF manuál má jednu velkou nevýhodu oproti online web verzi. Není responsivní.
Vaše loga budou lidé posílat třeba i z tramvaje při přesunu do práce. Tedy z mobilu. A zoomovat titěrné PDF na malé obrazovce nikdo nechce. To raději logo pošlou později, e-mailem z počítače. A tím se dostáváte zpátky k problému č. 1
Ukázka:
Podívejte se, jak přehledně se orientuje i na mobilu v logo manuálu Whoop·de·doo.
6) Udržujte zdrojová data aktuální z jednoho centrálního místa
Pokud budete loga posílat lokálně jako soubory v přilože e-mailu, budou časem kolovat zastaralé verze log a dost možná se mezi nimi najdou různě deformované a amatérsky přeuložené verze. To nechce žádná značka zažít.
Odkazujte z vašeho online logo manuálu nebo PDF klikacího manuálu na data, která spravujete centrálně v cloudu a jsou vždy aktuální.
7) Tvořte k logům profesionální logopack
Téměř každé logo putuje internetem nevhodným způsobem. Přečtěte si tento návod, jak v krátkém čase vytvořit profesionální logo pack, ve kterém se konečně vyzná každý na „první dobrou.“

8) Pracujte s jednoduchým popisem ochranné zóny loga
Ochranná zóna prostor kolem loga, kde nesmí zasahovat žádné okolní grafické elementy (loga, texty, obrázky, okraje stránky, apod.) aby nedošlo k narušení značky.
Jako designeři máme tendence tvořit ochrannou zónu loga závislou na nějakém elementu loga a jeho výšce. Kupříkladu definujeme ochrannou zónu loga jako výšku písmena n v daném logu.
S tímto principem se né vždy dobře pracuje.
Zkuste namísto toho používat zaokrouhlená procenta, třeba: 50 % výšky loga. Pokud má tedy dané logo výšku dva centimetry, je snadné si uvědomit, že centimetr kolem něj by se nemělo nic dalšího nacházet.
Ukázka:
Jednoduchou definici ochranné zóny má například ve svém online grafickém manuálu značka Portu.
9) Ukazujte zakázané varianty loga hned u tlačítka pro stažení loga
Zvyšujte pravděpodobnost, že se uživatel seznámí s možnostmi, jak lze či nelze pracovat s logem, ještě před tím, než logo stáhne do počítače.
Nadesignujte stránku s logem tak, aby v blízkosti loga ke stažení byly všechny důležité informace, jak s ním pracovat. Je to jediné místo s vysokou pravděpodobností, že si ho uživatel vůbec všimne.
10) Tvořte manuály nejen v češtině
Většina z nás tvoří značky pro české klienty. To ale neznamená, že všichni zaměstnanci a spolupracovníci musí být češi.
Udělejte krok napřed a vytvořte dvojjazyčný grafický manuál, který umožní práci s vizuálními prvky značky vašeho klienta i pro zahraniční uživatele.
Ukázka:
Pro českou značku Braiins byla anglická verze online manuálu natolik důležitá, že si ji zvolila jako svou výchozí verzi.
11) Vložte do manuálu užitečné rady pro uživatele
Uživatel není grafik. Nezná pojmy jako RGB, CMYK nebo Pantone. Neví, co je to barevný režim a jaký formát loga má použít pro daný záměr.
Usnadněte uživatelům rozhodování, kterou verzi loga, písma nebo jakou barvu použít. Minimalizujte díky tomu riziko chybného užití vašeho vizuálního stylu.
Ukázka:
Corovent má ve svém online logo manuálu užitečný průvodce výběrem formátu loga.
12) Umožněte uživatelům kopírovat barvy na jeden klik
Jakmile se pustíte do tvorby online grafického manuálu, můžete uživatelům velmi usnadnit jeho každodenní používání různými vychytávkami.
Kupříkladu kopírovat a vkládat barvy budou někteří uživatelé opakovaně a dost často. Co by řekli na to mí možnost jen na danou barvu kliknout a její HEX kód by se jim automaticky uložil do schránky?
Ukázka:
Firma Steriwund ulehčuje manipulaci s barvami klikacími HEX kódy ve svém online manuálu.
13) Poskytujte profesionální vzorníky barev
Vytvářejte přehledné a responsivní vzorníky, zobrazujte doporučené proporce barev, gradienty nebo celé systematické palety.
Rozdělujte barvy na Hlavní, Doplňkové, Interakční a přidejte k nim také popisky, kde se mají používat a jak.
Ukázka:
Přehledné vzorníky můžete vidět například v ukázkovém demu online grafického průvodce Visualbook.
14) Odkazujte uživatele na svá data
Loga, písma a barvy jsou důležité vizuální pilíře značky, které je vhodné mít jednoduše a veřejně přístupné odkudkoliv.
Dalším příkladem mohou být různé náhledové obrázky, press fotky, ikony a další soubory, které si klient spravuje a doplňuje dle potřeby.
Odkazujte na grafická data rovnou z online grafického manuálu, jelikož k němu mají uživatelé díky vlastní subdoméně rychlý a jednoduchý přístup.
Ukázka:
Junior.guru ve svém online grafickém manuálu mají sekci Branding, kde se zobrazují soubory přímo z jejich Google Drive uložiště. Mají tak správu dynamicky měnících se souborů plně ve svých rukou, i když se jedná o statický online manuál.
15) Používejte hotové řešení jako své vlastní
Pro vlastní ulehčení práce jsem rok pracoval na vývoji online grafického průvodce Visualbook, který nyní nabízím jako službu i vám designerům.
Všechny výše zmíněné body jsou u Visualbooku standardem.
O co jde? Soustřeďte síly a kreativu na tvorbu loga a vizuálního stylu a tvorbu grafického manuálu přenechte na Visualbooku.
Díky tomu posunete svou tvorbu na další úroveň.
Budete tak moci podobně jako například studio Bloomfield v manuálu pro Databy nebo designér na volné noze Vladimír Bareš v manuálu pro OM Services uvádět kontakt rovnou na vás a mít vlastní logo v patičce tohoto online manuálu.
Tvoříte vizuál pro značku, která si zaslouží perfektní online manuál? Napište mi a vymyslíme nový Visualbook právě pro ni.
You must be logged in to post a comment.