Závěrečná myšlenka z prezentace, kterou jsem představil na konferenci Brno Bold, překvapila mnoho designérů. Ukázalo se totiž, že jejich online grafický manuál nemusí fungovat zrovna tak, jak předpokládali…
Tři různé online manuály…
- vaseznacka.visualbook.pro
- vaseznacka.brandcloud.pro
- vaseznacka.frontify.com
Víte, co mají tyto (a stovky dalších) online manuálů společného?
Ani jeden nenajde Váš uživatel na Google… Proč?

Pojďme si to detailně rozebrat.
Konkrétní případ: Ústí
Řekněme, že uživatel má za úkol najít logo města Ústí a použít ho v nějaké aplikaci. Typickou cestou pro uživatele je zadat do Google výraz „logo Ústí“ nebo „logo Ústí nad Labem“.
1) Uživatel hledá logo na Google
Toto je místo, kde by měl v ideálním případě narazit na grafický manuál této značky, aby logo rychle stáhnul a správně použil.

Ve výsledcích vyhledávání se zobrazují tiskové zprávy, ale žádný aktuální grafický manuál tam není. Poslední viditelný odkaz ale vypadá nadějně.

Poslední viditelný odkaz je „logo-mesta.pdf“. Po kliknutí se uživatel dostane na neaktuální logomanuál:

Tudy cesta nevede, uživatel volí druhou možnost:
2) Uživatel přepíná na obrázky
A tady začínají další komplikace…

Uživatel má několik šancí (neúmyslně) poškodit značku města Ústí, pokud stáhne logo z Google…
- Uživatel stahuje logo a netuší, jaká jsou pravidla jeho použití
- Existuje riziko, že stáhne starou verzi loga, kterou mu Google nabízí ve výběru
- Může degradovat značku použitím loga v nízkém rozlišení
Jak je možné, že uživatel nenašel existující online grafický manuál města Ústí?
Ačkoliv uživatel logo hledal, nenašel oficiální grafický manuál města, který je k dispozici na webu usti.brandcloud.pro.
Proč?
Grafický manuál na cizí subdoméně Google totiž ignoruje
Je jedno, jakou službu používáte, protože pokud je výsledkem webová stránka vaseznacka.poskytovatelmanualu.cz, Google uživatelům na jejich vyhledávací výrazy grafický manuál nezobrazí.
V případě výše zmíněného města totiž Google preferuje výsledky z jejich webu:

Řešení: Grafický manuál na vlastní doméně
Některé grafické manuály na Visualbooku, jako například simplecoin.visualbook.pro také beží na subdoméně této platformy. To generuje úplně stejný problém, jako zmiňuji výše – uživatel zadáním výrazu „logo Simplecoin“ do Google na tento grafický manuál nenarazí.
Proto jako výchozí řešení nabízím a doporučuji přenos grafického manuálu na vlastní subdoménu klienta. To ihned vyřeší výše zmíněný problém.
Pravdou je, že ne všechny značky tuto možnost využily. Nutit je nemohu, ale snažím se je do toho motivovat. Je to jedna z přidaných hodnot nezávislého Visualbooku.
Důkazy, že vlastní doména funguje
Zkuste si vyhledat logo těchto značek na Google a na prvních místech vyhledávání narazíte na jejich oficiální grafické manuály:
- design.braiins.com – vyhledejte výraz „logo Braiins“ na Googlu
- brand.whoopdedoo.love – vyhledejte výraz „logo Whoopdedoo“ na Googlu
- design.chaincamp.cz – vyhledejte výraz „logo ChainCamp“ na Googlu
Všechny tyto značky využily možnost přenosu grafického manuálu na vlastní subdoménu. Navíc mají kompletní data u sebe a nejsou na nikom závislí. Dvě mouchy jednou ranou.
Konkrétní příklad: manuál Brno Bold
Pro již zmíněnou konferenci Brno Bold jsem vytvořil grafický manuál této značky na jejich vlastní dubdoméně design.brnobold.cz.

Jakmile uživatel vyhledá výraz „logo Brno Bold“, hned na prvních místech vidí grafický manuál této značky.

Jedním klikem se dostává do manuálu, kde si logo rovnou stáhne ve verzi pro jeho zamýšlené použití:

Pokud je pro Vaši značku klíčové, aby uživatel pracoval s logem správně, preferujte vlastní doménu grafického manuálu
Visualbook nabízí vlastní doménu jako výchozí řešení. Vždy.
Jsou ale i další služby, například Frontify. Tuto možnost ale považují za premium vlastnost, která danou značku výjde na 78 540 Kč. Každý rok, opakovaně.
Výhody Visualbooku oproti běžným řešením
Visualbook jsem vyvinul s cílem doručit klientům maximální možné benefity, které PDF i online prostředí nabízí.

Tvoříte loga a vizuální styly? Přidejte se k Visualbook Academy zdarma
Články na téma tvorby loga, vizuálního stylu, cenotvorby, licencování, typografie, profesního růstu. To vše najdete na academy.visualbook.pro
You must be logged in to post a comment.