Proč ignorujeme grafické manuály a jak to zlepšit?
Manuál rovná se dokument, který nepotřebuju. Mám hlavu a poradím si s tím!
A pak si ji lámu, když to nejde. A pak znovu, když ten manuál zpětně hledám. Protože manuál je fakt potřeba. Jak z toho ven?
Kde se bere odpor k manuálům?
Z mé zkušenosti mě na manuálech nejvíce trápí, že mi berou čas. Napřed musím vyhledat jazyk, kterému rozumím. Pak hledám kapitolu, která by se mohla týkat mého problému. Listovat, hledat.
To vše bere čas. A ten nemám, chci používat. Teď.
Proto si raději myslím, že to nějak automaticky (či polopaticky?) použiju správně. Jen abych nemusel hledat a trávit čas tím, abych se ujistil, že to udělám dobře.
Někdy to klapne. Někdy ne. Chybu si leckdy člověk uvědomí až za nějaký čas, kdy něco přestane fungovat.
Konečná.
Jak to zlepšit? Zrušme už konečně manuál!
Manuál nese negativní konotace. Zkusme mu říkat grafický průvodce. Průvodce je lépe stravitelné slovo. Průvodci jsou lidé, kteří mají pečovatelského ducha a jsou parťáci. Průvodci pomáhají. Manuály přikazují.
Udělal jsem drobný průzkum, čím designeři nahrazují výraz Grafický manuál. Padaly návrhy jako Brand book a podobně.
Zvolte správnou formu
Existují tři hlavní formy grafických průvodců:
- 📓 Tištěný průvodce
- 📁 Elektronický průvodce (PDF)
- 🚀 Online grafický průvodce
Tištěný průvodce
Má účinnost podobnou, jako každý jiný manuál. Mizernou. Uživatel se v něm proto, aby poslal logo do výrobní firmy, hrabat nechce. Jediní, kdo je žerou, jsou designeři. Přiznejme si to. Hrabem se v nich, slintáme nad ochrannou zónou loga, bez které bychom byli jako bez jedné čakry.
Tento typ manuálů končí kdesi v šuplíku, práší se na něj a v tempu dnešní doby se stává neaktuálním v řádu i několika měsíců. Firmy chrlí nové produkty rychleji, než jakým tempem zasychá inkoust těchto dokumentů.
Elektronický (PDF) průvodce
Ten je na tom lépe, než tištěný dokument. Ale jen o kousek. Trpí totiž podobnými neduhami. PDF různě koluje uvnitř firmy i navenek. Lidé v něm moc listovat nechtějí, zdržuje to.
Navíc když se provede nějaká aktualizace, stává se toto PDF parazitní buňkou celé organizace, protože jejich kopie leží na mnoha počítačích a stává se, že někdo použije omylem starou verzi. Nebo prostě netuší, kde to PDF hledat.
Online grafický průvodce
Je na tom výrazně lépe, než obě předchozí formy. Ale opravdu výrazně. Vždy aktuální a přístup k němu je umožněn skrze jednu dobře zapamatovatelnou adresu. Když se to udělá dobře.
Místo častého selhání
PDF příručky, ale i samotná loga – všechno to jsou soubory, které prorůstají pevné disky po firmách jako nekonečné mycelium.
Shlukují se do složek, aby se pak e-mailem poslaly dodavateli, který je použije, jak uzná za vhodné. Setkal jsem se s tím mnohokrát. Soubor loga otevřen kdesi, uložen jako, barvy skoro… jakoby předtím. A posíláme dál.
Jedno místo pravdy
Online průvodce je jediný efektivní zdroj vizuálních prvků značky. Zaznamenává klíčové vizuální prvky společnosti. Je zdrojem aktuálních log, písem, barev a základních definic jejich používání.
Stačí jedna úprava loga, barvy, písma nebo struktury zapisování produktů nebo e-mailů a na jeden klik mají všichni zaměstnanci, dodavatelé a byznysoví partneři aktuální podklady.
Nikde se neválí neaktuální soubory. Logo se posílá jedním linkem a bez komentáře – vše potřebné je řečeno v průvodci. Příjemce nelistuje, nehledá, ale používá. Ihned.
Do 10 vteřin, nebo končíte
- Pošlete nám vaše logo v křivkách?
- Jakou používáte hlavní firemní HEX barvu?
- Dá se to tisknout v Pantone?
- Jaké písmo mám použít v prezentaci?
- Jak mám vyslovovat název vaší firmy?
- Název e-mailové schránky nese i název firmy, nebo ne?
- Kde najdu verzi loga pro razítka?
- Mám použít patkové nebo bezpatkové písmo?
- Jaký mám vybrat barevný režim loga?
- Jaký formát loga potřebuju?
- Máte i horizontální verzi loga pro malé velikosti?
Dokážete na tyto požadavky reagovat do 10 vteřin? Tady se láme chleba, zda-li váš manuál funguje, nebo ne. Každý tento dotaz zatěžuje. Můžete po člověku hodit tištěnou brožuru a říct „najdi si to tam.“ Pokud ji vůbec najdete vy. Můžete poslat PDF e-mailem, pokud víte kde ho hledat. A pokud máte aktuální verzi.
Nebo pošlete jeden odkaz, třeba brand.momentumclinic.cz
Hotovo. Třeba i po telefonu.
Online manuál má taky své mouchy
Testoval jsem desítky služeb. Hledal jsem, plnil jsem je po večerech obsahem, porovnával. Jen abych našel nejlepší službu za přijatelné peníze, které je ochoten klient platit. Hledal jsem cestu, jak jedním odkazem předat nejen informace o klíčových vizuálních prvcích značky, ale i dojem ze stylu značky samotné.
Všechno to jde. Ale…
Jen namátkou. Mám otestovány premium služby jako Frontify. Pokud byste chtěli využít ná této platformě vlastní doménu logo.vasweb.cz, připravte si 6 000 Kč – každý měsíc!
Co dělá online manuál skutečným králem?
Dobrý manuál je takový, který pošlete příjemci do 10 vteřin za každé situace. A zároveň takový, který mimo faktická pravidla, jak vizuální prvky používat, přenáší také emoce a styl vaší značky. Zvyšuje totiž důvěryhodnost a profesionální dojem vašeho projektu nebo firmy.
Vyhrnul jsem rukávy…
Tady je výsledek mého snažení – jmenuje se Visualbook.
Visualbook je postaven na open-source CMS Kirby. Edituje se přes intuitivní admin panel, takže ho můžete velmi rychle upravovat nebo rozšiřovat dle potřeby. Stačí jednorázová platba a používáte ho navždy.
Budete 100% spokojeni
Nebojte se Visualbook vyzkoušet. Začít můžete na měsíc zdarma.