18 komentářů: „Potřebuje freelancer logo?“

  1. Já sice žádný profesionál nejsem ale vždy když jsem dělal pro sebe nové logo, tak jsem nikdy nepoužil začáteční písmena. Přesně jak jste psal, používá to snad každý freelancer a tak jsem se tomu chtěl vždy vyvarovat. Zrovna před několika měsíci jsem dělal nové logo (http://bit.ly/1YTlhYG), který vystihuje mé příjmení a to, že nosím brýle.

    Je ale pravda, že když bych se dal plně na volnou nohu, tak by mi logo k získání nových klientů pravděpodobně nepomohlo.

  2. Super článek. Ale mě zaráží jiná věc – všichni frelanceři (ale nejen oni!), které zde uvádíš za příklad, mají podle mě skoro stejné weby. I tvůj vlastní takový je. Jedna stránka, na které se skroluje dolů, na všech je vytuněná fotka freelancera a všechny mi připadají zoufale stejné. Jako by je někdo nasekal podle jedné html5 šablony. Je to myslím nešvar tak posledních dvou let. Kam se poděla ta kreativa?

    1. To je zajímavá myšlenka. Myslím, že se to láme ve dvou zásadních věcech:

      1) Kreativa šla do hajan společně s potřebou mít web plně přístupný a responzivní. Spousta kreativních řešení bylo hezkých jen na desktopu, ale na mobilních zařízeních byly zoufale nepoužitelné. A responzivita s sebou nese jazyk, který vyčistil kreativní hrátky a dal přednost logické struktuře a jednoduchosti.

      2) Já mám šablony velmi rád. A zvláště freelancerům je doporučuji. Lídé totiž chodí na weby z jednoho prostého důvodu: konzumovat obsah. Šablony musí být velmi funkční, aby přežily v saturovaném a konkurenčním prostředí dalších stovek šablon. Proto většinou dobře šlapou. A freelancer má čas a energii věnovat se důležitější věci – obsahu.

      Kreativa mi dává smysl hlavně u firem, které weby tvoří. Tam je příkladné, aby jejich řešení bylo zajímavé. Ale v 90 % případů stačí jednoduchá šablona a kvalitní relevantní obsah. Nevidím důvod, proč bych měl investovat do custom web řešení, když stejně nedělám weby.

      Mimochodem – zajímaly by mě kreativní weby, o kterých tady mluvíš, Ondřeji. Máš nějaké ukázky dobrých, originálních a plně funkčních řešení? Uvítám a klidně vložím do článku, díky.

      1. Ale ale, kreativni (hezky) a funkcni (responsive, adaptive) web neni oxymoron. Mam ty priklady treba tu: http://www.aliceandwhittles.com/, http://codedoodl.es/

        U tech portfolii je to ale trochu jine, to je pravda. Je to tematicky web, ktery potrebuje odprezentovat kdo, co, a jak dobre. Takze tam ta struktura je vetsinou jasna.

        Jinak u me to probihalo uplne stejne. Ze zacatku jsem zkousel ruzna logicka, osobni brandy, nakonec jsem ale zjistil ze obycejne portfolio ala behance je to nejlepsi a nejuprimnejsi. To ze jsem grafik nemusim dokazovat nejakym ultra chytrym osobnim logickem. (vetisnou to prave ani moc nedopadne viz tvuj clanek). A mozna je na case aby si toto uvedomili i klienti a ne jen freelanceri. Loga jsou prezitkem korporatu ze sedumdesatych let:-)

        1. Tak nevím, těchhle dvou webů jsem byl vyděšený. Prostě na mě bafly něco co se hýbalo a nemělo svůj jasný smysl. Až když jsem náhodně někam klikl, tak se něco dělo a ani pak to není žádná sláva co se týče prohlížení obsahu. Jo, je to až psychedelicky kreativní, ale těžko říct jestli to ocení normální uživatel.

          1. Asi nejste cílovka. Ne všechno musí mít svůj jasný smysl na první pohled. Právě prvky překvapení a hry jsou pro klienty/followery těchto dvou příkladů dost podstatné. Ono to striktní UX, všechno přehledně a funkčně je právě na počátku šablonovitých řešení a jedné velké nudy, která ve webdesignu poslední pár let převládá. Chápu, že někdy je to potřeba, ale v těchto přpadech je styl i design zvolen naprosto vhodně.

  3. Ak je kreativec tak dobry, ze ma vlastny nezamenitelny rukupis, tak celkom urcite logo nepotrebuje. Myslim vsak ze ak kreativec svoje logo dlho pouzival a je s tym spajana jeho identita, ide to vsetko skombinovat ( pismo, vizualny obsah a logo), len treba odhadnut pomer jednotlivych informacii.

    http://marekkucera.de
    http://blog.marekkucera.de

    Osobne som to riesil tak, ze roky pouzivane logo je uplne na konci webu a ma charakter ci stamptu copyrightu. Ale v principe suhlasim s autorom clanku.

    Inak velmi dobra tema!

  4. Souhlas 🙂 Taky jsem od loga (a celkově starého „brandu“ utekl pryč). Nedával smysl a neměl žádnou přidanou hodnotu. Nehledě na to, že čím déle byl na světě, tím vice se objevovalo podobných log – většina z nich tu byla historicky dříve než to moje. Prostě šlo o plytkou myšlenku, která byl už dokonale vytěžena.

  5. Tenhle článek jsem si přečetl s chutí :). Imho tedy logo pro volnonohaře zas tak důležité není. Stejně jako tak „logo“ obecně, pokud ho daný subjekt nenaplní řádným významem (jako například hitler hákový kříž) tak je jen takovou hrátkou v rozpočtu firmy.
    Na druhou stranu mi přijde zajímavá jedna věc. Vy děláte loga – firemní identitu. Když jsem přemýšlel koho si vyberu, tak zrovna Vašeho loga jsem si určitě všiml a dobře si to pamatuji. V zásadě ho nepotřebujete, na druhou stranu je to to první co mě potká, pokud hledá někoho, kdo mi něco takového vytvoří. S pozice zákazníka je to však pouze příkladová studie, ale zas kovářova kobyla chodí bosa? 🙂
    obecně souhlasím..

  6. Osobně si myslím, že logo pro freelancera nemá žádný smysl. Hlavní je kvalitní fotka a moderní responzivní design webu, kde je jasně napsáno, co daný člověk umí a co dělá + dobře viditelný kontakt.

  7. I proto, že se v branži pohybuje člověk stejného jména, tak už několik let považuji za své logo celé jméno. Tedy včetně neoficiálního, přesto všemi bez problémů používaného, George. A funguje mi to dobře. Nedávno se mi dokonce stalo, že jsem potkal člověka (z konkurenční agentury, kde jsem dříve pracoval) a ten nepotřeboval znát mé příjmení, aby věděl, kdo jsem. Ale chápu, že každý si nemůže nebo nechce své jméno rozšířit.

  8. Osobně si myslím, že článek je zcela zbytečný. Sám logo nepoužívám, dokonce jako freelancer ani nemám web. Přesto si myslím, že mít logo je stejně důležité jako ho nemít. (ta věta je pitomá zcela úmyslně) Největší sranda pod těmito články, jsou pokaždé komentáře. Je krásné, jak když nějaká „jako“ autorita (nekometuji teď autora blogu, který jsem našel zcela náhodně a neznám ho) něco napíše, tak se hned v komentářích s tím všichni identifikují a halasně souhlasí. Prostě neustále opakovaný mazec na téma „cargo cult“

  9. Dobrý článek, sdílím kolegovi, který toto momentálně řeší.

    Ale co když nevystupuje freelancer pod svým celým jménem ale názvem jako takovým – to je můj případ. Jeden z důvodů byl taky to, že existuje můj jmenovec ze stejného města, který taky dělá do IT. Tudíž doména už byl zabrána. Proto sem se rozhodl pro pseudonym a prezentuji ho formou logotypu v unikátním fontu.

    Co se týče té diskuze o šablonovém portfoliu, zajímalo by mě, jestli tam také spadá můj web http://www.grastix.com – Zatím ve verzi 1.0, už mám seznam změn, které vyšly z uživatelského testování, takže zas nějak moc hodnotit nemusíte 😉

  10. Zatím tedy studuji a občas se účastním grafických soutěží, nikdy bych si ale nevytvořila logo ze svých iniciál. Opravdu mi to přijde jako hrozné klišé. Bavili jsme se na toto téma v ateliéru. Došli jsme k tomu, že své logo nikdy chtít nebudeme. Já bych logo volila až pro skupinu, ateliér či grafické studio, kdy se v logo můžeme zabývat už nějakým konceptem. Pro jednotlivce to moc cenu nemá. Až mi skoro přijde, jako by u nás bylo „freelancer“ sprosté slovo. A podle mě je také nesmyslné používat v logu znaky, jako jsou třeba brýle. (sama brýle nosím) a protože brýle nosí snad každý druhý, tak pak i to ztrácí v logu význam originality, osobnosti. (nehledě na to, že použít iniciály nebo kus těla, doplňků autora je strašně prvoplánové, což s prvoplánovostí se u freelancrů setkávám bohužel až příliš často.)

  11. Příjemný článek, díky. Osobně si myslím, že to není nezbytné mít logo. Někdy vlastní jméno, příjmení, přezdívka atd. je víc. Mě osobně se to provázalo do jednoho celku. Takže je to něco mezi podpisem, a logotypem :). Ovšem nepoužívám jen jeden typ písma, vlastně jak se mi to hodí. Mé příjmení je Fischerová a jsem grafička. Jsem tedy GRAFISCHKA s tím, že FISCH je v podpisu tučnějším řezem a jinou barvou.

  12. Ahoj, jsou loga a loga. Většina vždycky pracuje s počátečními písmeny čehokoliv a je plná zhovadilostí bez významu, protože menšina lidí ví jak by mělo logo správně vypadat… nemá na to cit, nechce to platit, nenechá si poradit a maj poslední slovo. Tim že je to většina nastává situace, kdy tak se to prostě dělá a je to standard. Pokud je logo vymazlený, a vlastně i průměrný, tak proč ho nepoužívat? Nedocenitelný je, když chcete venku viditelně podepsat nějakou svoji realizaci, někoho podporujete, atp. , zkrátka je to užitečná zkratka, pokud máte být stručně jasně vidět. Tim chci říct že to neni vůbec zbytečnost. Já mám hodně blbou paměť na jména, ale dobrou na grafiku.

    A ještě jedna, to je nějaká sounáležitost mezi brejlatejma lidma, nebo proč akcentovat, že ne/nosim brejle? Když běžně nosim každou ponožku jiný barvy a vzoru, protože mě nebaví hledat poránu stejný, mám to taky akcentovat na svym webu?

  13. Díky za článek. Dělám loga nejen freelancerům a vždycky je to o poselství, které má vyznít, připomenout, o čem je práce/téma daného subjektu. Iniciály tomu nepomáhají, ale to neznamená, že logo není užitečné. Špatné logo není užitečné.