Dnes to bude bolet. Nebudu si brát servítky. Pokud v dnešním světě chcete se svou značkou přežít, potřebujete silný štít.
Stačí jedna rána a jste K.O. Kolik takových ran (u)nese vaše logo?
1) Název
Alfa omega každé značky. Máte krátký, originální a zapamatovatelný název? Nebo při vyslovení vaší firmy kroutíte jazykem jako u Strčprstskrzkrk, s. r. o.?
A co váš název obsahuje za zaklínadla? Web? Servis? Software? Jak originální!
Zkuste to jinak. Kdysi mne oslovili tři sympaťáci. Že prý potřebují pro svou novou firmu WebResult logo a vizuální styl. Zarazil jsem se. Další IT firma, která dělá weby a má slovo „web“ v názvu? Opravdu ten výraz musí obsahovat? Nejde to lépe? Nehážou si tím klacky pod nohy?
Jistě, že ano! Poradil jsem jim, aby se zaměřili na své hlavní hodnoty a zkusili je namixovat do krátkého originálního názvu. Z latinského slova frugi (poctivý a prospěšný) a anglického freedom – svoboda (v práci, tam ji také chtějí) vytvořili zajímavý, krátký a zapamatovatelný název FREGIS. A je to. Fregisáci prostě umí. WebResulťáci jsou lamy.
Zkuste to také. Dá to zabrat, ale stojí to zato. Pokud nato nemáte čas a cit, oslovte raději odborníky. Třeba Ottu. Sfouknete k tomu claim a působivý obsah webu jedním dechem.
TIP: Svůj název, zapisování a výslovnost si někam zapište. Ideálně do logomanuálu nebo dokumentace, kterou mají všichni kolegové k dispozici. Můžete přidat i strukturu a zápis e-mailů a dalších psaných částí značky. Tady se můžete kouknout, jak to dělá Whoop·de·doo.
2) Barvy
Určitě máte oblíbenou barvu. Ale hodí se tato barva pro váš byznys? Vyjadřuje psychologii blízkou vaší značce? Nevolte firemní barvu (jen) podle svých osobních preferencí typu líbí/nelíbí.
Rozmyslete si, zda-li vaše oblíbená námořnická modrá bude vhodná pro novou parfumerii, nebo kupříkladu červená pro bio restauraci. Zmapujte si konkurenci, cílovou skupinu a vymezte se vhodně zvolenou barvou nebo kombinací. A nezapomeňte šetřit barvami. Vyplatí se to.
V tisku se platí za každou barvu zvlášť. Vystačíte si se dvěma barvami? Bingo! Vaše peněženka vám poděkuje. Karviná by se svými pěti (!) barvami v logu mohla vyprávět.
TIP: Pokud navrhujete barvy pro digitální prostředí, přečtěte si můj velmi podrobný a návodný článek Jak tvořit systematické barvy pro digitální produkty
3) Typografie
Pro dobré písmo šel bych světa kraj. Naštěstí to není potřeba. Stačí kliknout na web Suitcase, Typetogether, Stormtype či Rosettatype. Vše to jsou kvalitní písmolijny vedené českými designéry. Patříme totiž co se tvorby a kvality písma týče ke světové špičce. Zapomeňte na Nagano. Jsme mistry písma.
S pomocí dobře zvolené (a kvalitní) písmové rodiny můžete vystavět kompletní jednotnou vizuální identitu firmy. Kupříkladu pro klienta WEBER & WEBER jsem při rebrandingu použil písmo Tabac Sans. Od loga včetně symbolu, přes produktová loga, ikony, piktogramy až po firemní písmo používané na veškerých etiketách, propagačních materiálech i na webu.
A jak je natom vaše firemní písmo? Stáhli jste si zadarmíčko nějaké z Dafontu? Ano? Na odpykání trestu si ručně třikrát vypište Otčenáš nebo zhlédněte krátké video od Intelu, které ukazuje, jak důležité v dnešní době písmo je.
4) Kvalita
Máte název, máte zvolené barvy a písmo. Je čas na logo. Vlastníte nejnovější Photoshop, rozsáhlou sadu brushů, efektů a pluginů? Super! Tak si vemte šrajtofli a jděte raději do hospody na pivo. S grafickým designérem.
Svěřte tuto práci odborníkům. Jinak to nedopadne dobře. Například jako logo Karviné. Nebo třeba Bohumína. Ostatně vrána k vráně sedá. Znáte to. Asi jinej gang, co?
Jak má teda vypadat dobré logo? Není potřeba objevovat znovu kolo. Přečtěte si krátkou nebo raději dlouhou verzi článku Jana Tippmana. Pak bude více než jasné, proč jsem tady tu Karvinou a Bohumín zmínil.
A nyní půjdeme trochu více do hloubky.
5) Formát
V jakých formátech máte vaše logo? Základem jsou křivky neboli vektory. Tyto podklady předáváme ve formátech EPS a PDF. Není na škodu přidat zdrojový AI formát (Corelisti sorry, exportujte raději do PDF nebo EPSu).
Díky těmto podkladům můžete své logo libovolně zvětšovat či zmenšovat bez ztráty kvality a poradí si s nimi veškeré běžně dostupné programy a aplikace.
Loga ve formátech PSD nebo DOC přesuňte do koše. A vysypte ho. Pokud vám „grafik“ odevzdal logo v tomto formátu, je něco špatně. Pokud v tomto formátu chcete někomu logo poslat, zapomněli jste ho vyhodit do koše a vysypat.
Pro obrázkový (rastrový) formát si vystačíte s PNG. Neexportujte logo do JPG. Je to (někdy) nebezpečné. Formát JPG obsahuje (vždy) pozadí. U pozitivní verze obvykle bílé, u negativní (inverzní) obvykle v dominantní barvě značky.
Podívejte se, co udělá JPG formát, když se vám u loga změní barevnost (třeba manipulací loga v různých programech) nebo pokud jako pozadí zvolíte mírně odlišný odstín. Tohle webu evernote.cz nesluší a nebude to vzbuzovat dobrý dojem ani u vaší značky.
(záměrně dodávám screenshot, doufám totiž, že to brzy na webu opraví)
TIP: Podívejte se, jak může vypadat online návod pro výběr správného formátu loga.
6) Negativní asociace
Buďte (na chvilku) perverzní. Dívejte se na své logo očima puberťáka, který chce za každou cenu zesměšnit vaši značku. Lze u vašeho loga něco jednoduše dokreslit či umazat, aby vyjadřovala něco hanlivého? Prohlédněte si několik příkladů log, které mít opravdu nechcete.
Obraťte logo vzhůru nohama, překlopte, dokreslujte. Zkrátka testujte logo, zda-li to ustojí a nebude mu tam něco (nechtěně) stát. Pokud tam veřejnost něco najde, bude se o vás psát na každém rohu, ale obraty vám to nezvedne.
–
Tak a to je vše. Vzpomeňte si, až půjdete příště s nachlazením zase k lékaři, jestli by nebylo vhodné k nějakému odborníkovi vzít i vaše logo s kulkou v hlavě. Zdravé logo (obvykle) vydělává více peněz.
Pokud se systematicky používá podle nějakých pravidel. A to zase zajistí Visualbook, tak na něj mrkněte.)
Kvalitním logům zdar.
Článek pěkný. Jedna výtka. Stěžovat si na názvy IT firem obsahující „WEB-*“ a pak vytvořit „FREGIS„…. No nevím.
Taky se mi to trochu nezda, chapu, ze vyuziti latinskych slovicek je v mode, je to vcelku jednoduche reseni a hlavne to dobre zni pred klientem… ale musi se taky brat ohled na jazyk, ktery se pouziva a zda to nema nejake souvislosti, treba Fregis ma pro me blizko k frigidni, minimalne pri vyslovnosti… /a frigidni firmu nechces 😀
Článek se v tom prvním bodě pohybuje na trošku tenkém ledě, protože tady máme příklad toho, že si název vytvořila ta firma sama. Nicméně oceňuji snahu přistoupit k tomu (nakonec) jinak, než tuctově. Ty asociace jsou problém většiny názvů – kdo chce, své slovíčko si tam najde.
Nejlepší je samozřejmě se obrátit na zkušené odborníky co se týče názvů. To jsem ostatně v článku zmínil a doporučil.
video se zhledne, se „z“, pozor na hrubky
Děkuji za upozornění, upraveno:)
Martino, jenom do mě:) Díky za připomínku. Takto si to konečně zapamatuju. Nakouknul jsem do Praktické typografie a je to tak. Inu, chybovat je lidské, nepoučit se z chyb je hloupé. Tak doufám, že to (minimálně) v tomto případě bude příště za Á.
razny clanek, libil se mi:) BTW: jen ze zvedavosti, jak jsi se dostal k logu Karvine? Ptam se, jelikoz je to moje rodne mesto a vzdy me to logo prislo uplne pateticke 🙂
Pocházím z Karviné.)
to je mi nahodicka 🙂
no, hlavne, že sa nám nepáčia názvy IT firiem, obsahujúce WEB, SERVICE, SOFTWARE, ale odkazuje nás na Typetogether, Stormtype či Rosettatype – to už je fajn, že toto sú weby o typografii? JAK ORIGINÁLNÍ!
Zajímavé, názvy s type* nebo *type mi přijdou úplně v pohodě, ale když narazím na názvev web* atd., mám kopřivku. Čím to je?
ano, logo je dulezite, ale dle me je dulezity jednotny vizualni styl / corporate identity – tedy to co proda ideu loga. Nerada to tak rozdeluji – jen „logo“.
Věrko, 100% souhlas. Ostatně o tom, že logo samotné postrádá (většinou) smysl, budu psát taky článek. Dokonce chci o této problematice napsat celý e-book. Polovina mých klientů přišla s tím, že chce jen logo, a odešla s kompletním vizuálním stylem, jako ostatní. Já pouze loga nedělám a zájemcům o logo říkám, že jsou to vyhozené peníze.
Článek na rovinu, super. Jen k těm barvám – není cena v tisku trochu chabý argument? Nenašlo by se něco lepšího, co by podpořilo 1 – 2 barvy vůči cirkusové smršti?
K formátům bych určitě přidal i SVG, protože s bitmapou si na webu po přiblížení nebo na retině nevystačíte http://www.sitepoint.com/svg-scalable-vector-graphics-overview/. SVG je ale schopný webdesigner vytáhnout z vektorového zdroje sám.
Krasne napsany & superrr porfolio 🙂 kudos
Cau, mame financni portal a chteli bychom navrhnout nove logo.
Ale ne oslovenim konkretniho grafika/studia, ale spis takovým malym vyberovym rizenim.
Doporucite kam takovou nabidku umistit, kde ji zverejnit?
Diky. Tom
Profesionál se menšího výběrového řízení nejspíše nezúčastní. Můžeš to ale zkusit na portálu http://www.easytask.cz
Dnes jsem narazila na Váš web a musím uznat, že práce které máte v portfoliu jsou fakt super. Jste dobrý. (P.S. v textu k weber… máte v poslední větě chybku, opravte si to, ať vám to nekazí jinak dokonalou práci.)
Tak se opravuji, chyba není u vás v textu, ale já mám zapnutý automatický překlad. Omlouvám se.
Popravdě, co se týče prvního bodu, chápu, o co autorovi článku jde, ale občas je také potřeba uvažovat o snadném zapamatování. Ač mít v názvu „Web“ nebo „IT“ či „Servis“ a podobně není zrovna originální, jsou to prostě slova, která se nám s daným tématem jednoduše vybaví. Pokud budu hledat někoho, kdo mi vytvoří internetové stránky, vzpomenu si spíš na název z letáku Webinators než Regdos, i přes skutečnost, že Regdos zní lépe.
Pro info: stránku, na kterou vede odkaz v bodě šest, vyhodnotil Avast jako závadnou.
Moc pěkný článek, ještě by se dal rozšířit o působnost, účel a další, ale líbí se mi i tak jak je i s těmi prolinky. Měl by jej číst každý, kdo bude přidávat logo do http://www.logobox.cz . Je bohužel stále moc a moc nových firem, kde loga nesplňují ani základní pravidla.