Přímé ohlasy klientů, zákazníků, ale i kolegů na vaše služby. To jsou testimonialy. Díky nim vytroubíte do světa to, co chtějí (a potřebují) ti další slyšet. Ale co uslyšíte vy?
Jedním z nejúčinnějších a nejlevnějších (dokonce zadarmo!) způsobů, jak odhalit a představit svou (pravou) značku, je zeptat se svých klientů na jejich názory. Jak popisuje například Tomáš Hrivnák ve velmi podařeném rozhovoru pro Byznyspark.cz – značka je to, co se o vás říká, když odejdete z místnosti.
A přesně to je testimonial. Zeptáte-li se svého klienta, jak by vlastními slovy shrnul vaši spolupráci, ptáte se právě na to, co si o vás v danou chvíli myslí, aniž by s vámi seděl v zasedačce. Vyjádří své pocity, které jste mu svým přístupem zasadili (většinou na dlouhou dobu) do paměti.
Odhalíte svůj (opravdový) brand
Vezmeme-li v potaz skutečnost, že značka není váš pocit z vykonané práce či kvality vašeho produktu, ale právě jejich pocit z vaší služby, dostáváte do rukou průzračný rentgen vašeho osobního (nebo firemního) brandu. Ryzí podobu toho, čím pro ostatní vytváříte hodnotu, za kterou ochotně a rádi platí.
Vlastníte v rukou již takovýto snímek, který odhalil vaše přednosti doslova až na kost? Ještě ne? Tak to určitě udělejte! Oslovte své klienty, kolegy, aby o vás napsali pár vět. Možná se budete divit (i ušima).
Začněte (třeba) na síti LinkedIn
Máte svůj profesní profil na LinkedIn? Pokud ano, poproste své zákazníky o zpětnou vazbu v podobě doporučení vašich služeb. Stačí tři čtyři věty. Váš profil tímto posunete o míle kupředu.
Pokud ještě LinkedIn nemáte a váháte, mohu doporučit kurz Elišky Vyhnánkové. Tato krotitelka sociálních sítí vám rovnou vysvětlí a ukáže, jak váš profil ještě lépe vyladit, či správně založit a plnit obsahem.
Neváhejte tyto získané ohlasy umístit na váš web nebo do portfolia. Udělejte z nich součást obsahu. Je jedním z nejcennějších.
A tak jsem se zeptal…
Stalo se to nedávno. Poprosil jsem své klienty a kolegy o jejich vyjádření na mé služby. Cíl byl jasný – předat těm, kteří ještě váhají, zda-li mne kontaktovat, reálné zkušenosti ostatních.
Pozoruji to i na sobě. Než si koupím výrobek nebo objednám službu, také si rád napřed přečtu zkušenosti ostatních. A často jsou to hlavní indície, podle kterých se rozhoduji.
A odpovědi přicházely. Dostal jsem po čase do rukou několik snímků s diagnózou mé značky. Ty jsem osekal na kost a udělal z nich výcuc 10 hlavních předností, které jsou pro mé zákazníky hodnotné a dlouhodobě prospěšné:
- klienti mě preferují před levnější konkurencí
- hodnotí mé výsledky (opakovaně) jako vynikající
- doporučují mne dalším svým kolegům i klientům
- jsou dlouhodobě spokojení se spoluprací i komunikací
- kladně hodnotí mou schopnost porozumět jejich podnikání
- považují zakázku jako dlouhodobou investici do budoucna
- vnímají můj vývoj, posun a snahu neustálého zdokonalování
- reflektují můj cit pro design, zásadovost a vlastní názor
- pochvalují můj přístup a odpor k polovičatým řešením
- oceňují nečekaný „wow“ dojem z prezentací
Byl jsem docela překvapen. Vlastně jsem se až červenal. Klienti velmi oceňují i skutečnosti, které jsem považoval za samozřejmost!
Už vím Proč
Díky ohlasům svých klientů už vím zase o něco přesněji, jak vysvětlím (hlavně na novém webu, ha!), PROČ by měli využít mých služeb. Měl jsem doposud v rukou pouze argumenty CO dělám (jednotné vizuální styly značek), JAK to dělám (ukázky z portfolia na webu nebo profilu Behance), ale cenná munice v podobě PROČ by to mělo zajímat nové zákazníky, přichází až nyní. Potil jsem to ze sebe jak o život, přitom se stačilo zeptat.
100% testimonialová štáva. Zdraví prospěsná. Imunitu budující. Klienty přitahující.
A co vy? Už jste si taky nechali naordinovat tento lektvar?
Hezké čtení, líbí se mi, že teď publikuješ více článků, objevil jsem tvůj blog někdy v září a pak skoro půl roku marně čekal na nový příspěvek, už jsem si ho chtěl i odebrat z feedly, ale vydržel jsem a stálo to zato. Takže jen tak dál 🙂
Díky, Josefe. Jo, teď to snad bude častěji. Trénuju na e-book:)