Narovinu. Odpověď na tuto otázku se u mě v čase proměnila z dříve poměrně jasného ANO až k téměř definitivnímu NE. Prozkoumal jsem zhruba dvacítku log českých profesionálů na volné noze, abych si ověřil, zdali jsem se rozhodnul správně. Podívejte se, jak to dopadlo.
Než ale začneme…
Určitě se shodneme na tom, že profesionál na volné noze se chce od svých kolegů a konkurentů jednoznačně odlišit. To bezesporu. Leckdy přichází jako první na řadu myšlenka vlastního loga, jakoby vlastně ani jiná možnost prakticky neexistovala.
Jenomže s přenesením významu do tohoto znaku už to bývá horší. Často se tvorba loga pro volnonoháře vyčerpává na lépe či hůře zpracovaná počáteční písmena jejich jména a ve finále téměř všechna tato označení postrádají hlubší smysl.
Kde se vytratil význam?
Hodnocení těchto log se pak ve finále omezuje na posouzení kvality a originality zpracování jednotlivých liter do vyváženého celku. A tady můžeme registrovat značné kvalitativní rozdíly, protože si málokdo z autorů log uvědomuje, že práce s typografií je v grafickém designu opravdu náročná disciplína vyžadující vysokou úroveň citu a odbornosti.
Výsledky jsou pak co se kvality týče značně variabilní, hodnocení ale nechám na každém z vás. Cílem tohoto článku není hodnotit loga ani jejich autory, ale zamyslet se nad tím, zdali tímto šablonovitým přístupem k vlastním logům nedegradujeme jako autoři samotný obor a jako zadavatelé nepoptáváme jen vyprázdněné estetické skořápky šablonovitého charakteru.
Níže uvedená loga jsou pouze náhodným výběrem znaků, které reprezentují některé profesionály na volné noze na českém internetu.
Rád bych ale přecijen v krátkosti vyzdvihnul dvě loga z výše uvedených. V prvé řadě je to logo Miry Vlacha, které ačkoliv se odkazuje na jeho jméno, nese v sobě zajímavou myšlenku. Tu si vysvětluji (vzhledem k tomu, že je projektovým manažerem) jako názornou ukázku řádně řízeného projektu v podání růžového „emka“ oproti neřízené střele a chaosu v případě „véčka“. Možná byl autorův záměr jiný, ale ten kontrast spořádanosti a nepořádku tam vnímám poměrně intenzivně. A baví mě to.
Druhý paleček bych přiřadil logu Jana Řezáče. Sic v logu žádný významový fór nevidím, kvalita zpracování a celkové propojení s jeho osobním brandem je ale vyvedena na jedničku. Má-li toto logo být rozlišovacím prvkem a nositelem zejména pocitu vyšší hodnoty dané služby, pak plní svůj účel dobře.
Po bitvě je každý…
Generál! Žeano. Musím upřímně podotknout, že jsem před nějakou dobu vlastní logo v podobě monogramu také používal. Snažil jsem se kromě těch počátečních písmen promítnout do loga i další mé charakteristické rysy a deklarovat své tvůrčí dovednosti v podání co největšího počtu zakomponovaných významů do loga:
Celou identitu jsem pak rozvinul v podobně laděném písmu Gridnik a jednotnost výrazu se tak promítnula i na vizitkách, obálkách a fakturách. Výsledný vizuální styl byl pak oceněn na Branding Served.
Jenomže ve finále je to ale pořád ten stejný a stále opakovaný prvoplánový způsob loga, se kterým jsem se nemohl ztotožnit. A tak jsem to logo po dvou letech definitivně zahodil a přestal používat.
Je to o rozhodnutí každého z nás. Logo vyjadřuje náš přístup k práci, naše myšlení a hodnoty. A ačkoliv bylo zahození této identity pro řadu mých kolegů i klientů nepochopitelné, věřím, že to bylo správné rozhodnutí.
Lze to i bez loga
Jako profesionálové na volné noze se můžeme profilovat celou řadou dalších vizuálních prvků:
- kvalitní fotografie autora
- originální a jednotně používané písmo
- charakteristická barevná paleta
- jednotné ikony a ilustrace
Tyto prvky se můžou stát vašimi nástroji, pomocí kterých se výrazně odlišíte od odstatních. Navíc se vyhnete možnému klišé v podobě esteticky lépe či hůře zpracovaného monogramu, který pravděpodobně zapadne mezi smršť dalších podobně vyprázdněných malůvek.
Pár ukázek, že to jde
Veronika Rút Nováková – veronikova.com
Zapamatujete si ji podle jména. Typografie (písmo Montserrat) je řekl bych až nudné. A asi záměrně – důležitý je přeci přehled grafických prací, které jsou postavené na různých písmech. Proč by tedy písmo na jejím webu muselo křičet originalitou?
Daniel Gamrot – danielgamrot.cz
Daniel postavil svůj vizuál zejména na své fotografii. Typografie na webu je univerzální, stojí v pozadí a nechává promlouvat zejména obsah. Celý dojem z webu je namířen na efektivitu a osekání nepotřebného.
Jiří Chlebus – jirichlebus.cz
Ze všech vizuálních prvků, o kterých tady mluvím, používám jeden – písmo. Redesignoval jsem pro tyto účely IBM Plex Sans, které jsem nazval Jirka Sans:)
Logo je pro freelancera slabým světlem
Chceme zářit, ale vybíráme si slabé světlo. Profesionála na volné noze definují jeho reference, zájmy a činnosti. Veškerou naši online aktivitu můžeme doprovázet na všech úrovních pečlivě vybranými barvami, ikonami, ilustracemi a vhodně zvoleným písmem.
Písmo přebírá v dnešní době stále důležitější roli a charakterizuje vždy a kdykoliv jakoukoliv informaci.
A jak jste na tom vy?
Jste na volné noze a máte logo v podobě nicneříkajícího monogramu? Nebo o novém logu uvažujete? Než se rozhodnete, popřemýšlejte, zdali je pro vaši činnost logo opravdu potřeba. Logo je pouze jedna z mnoha ingrediencí, ze kterých lze vařit dobrá jídla.
Líbil se článek? Podělte se s ostatními. Děkuju.
Já sice žádný profesionál nejsem ale vždy když jsem dělal pro sebe nové logo, tak jsem nikdy nepoužil začáteční písmena. Přesně jak jste psal, používá to snad každý freelancer a tak jsem se tomu chtěl vždy vyvarovat. Zrovna před několika měsíci jsem dělal nové logo (http://bit.ly/1YTlhYG), který vystihuje mé příjmení a to, že nosím brýle.
Je ale pravda, že když bych se dal plně na volnou nohu, tak by mi logo k získání nových klientů pravděpodobně nepomohlo.
S „ne/potřebou“ monogramu mám obdobný problém.
Zatím jsem na nic kloudného nepřišel. Snad jen na zálibu ve slitcích u typografie 🙂
http://strapa.cz/
Jinak pěkný článek, jako vždy.
Super článek. Ale mě zaráží jiná věc – všichni frelanceři (ale nejen oni!), které zde uvádíš za příklad, mají podle mě skoro stejné weby. I tvůj vlastní takový je. Jedna stránka, na které se skroluje dolů, na všech je vytuněná fotka freelancera a všechny mi připadají zoufale stejné. Jako by je někdo nasekal podle jedné html5 šablony. Je to myslím nešvar tak posledních dvou let. Kam se poděla ta kreativa?
To je zajímavá myšlenka. Myslím, že se to láme ve dvou zásadních věcech:
1) Kreativa šla do hajan společně s potřebou mít web plně přístupný a responzivní. Spousta kreativních řešení bylo hezkých jen na desktopu, ale na mobilních zařízeních byly zoufale nepoužitelné. A responzivita s sebou nese jazyk, který vyčistil kreativní hrátky a dal přednost logické struktuře a jednoduchosti.
2) Já mám šablony velmi rád. A zvláště freelancerům je doporučuji. Lídé totiž chodí na weby z jednoho prostého důvodu: konzumovat obsah. Šablony musí být velmi funkční, aby přežily v saturovaném a konkurenčním prostředí dalších stovek šablon. Proto většinou dobře šlapou. A freelancer má čas a energii věnovat se důležitější věci – obsahu.
Kreativa mi dává smysl hlavně u firem, které weby tvoří. Tam je příkladné, aby jejich řešení bylo zajímavé. Ale v 90 % případů stačí jednoduchá šablona a kvalitní relevantní obsah. Nevidím důvod, proč bych měl investovat do custom web řešení, když stejně nedělám weby.
Mimochodem – zajímaly by mě kreativní weby, o kterých tady mluvíš, Ondřeji. Máš nějaké ukázky dobrých, originálních a plně funkčních řešení? Uvítám a klidně vložím do článku, díky.
Ale ale, kreativni (hezky) a funkcni (responsive, adaptive) web neni oxymoron. Mam ty priklady treba tu: http://www.aliceandwhittles.com/, http://codedoodl.es/
U tech portfolii je to ale trochu jine, to je pravda. Je to tematicky web, ktery potrebuje odprezentovat kdo, co, a jak dobre. Takze tam ta struktura je vetsinou jasna.
Jinak u me to probihalo uplne stejne. Ze zacatku jsem zkousel ruzna logicka, osobni brandy, nakonec jsem ale zjistil ze obycejne portfolio ala behance je to nejlepsi a nejuprimnejsi. To ze jsem grafik nemusim dokazovat nejakym ultra chytrym osobnim logickem. (vetisnou to prave ani moc nedopadne viz tvuj clanek). A mozna je na case aby si toto uvedomili i klienti a ne jen freelanceri. Loga jsou prezitkem korporatu ze sedumdesatych let:-)
Tak nevím, těchhle dvou webů jsem byl vyděšený. Prostě na mě bafly něco co se hýbalo a nemělo svůj jasný smysl. Až když jsem náhodně někam klikl, tak se něco dělo a ani pak to není žádná sláva co se týče prohlížení obsahu. Jo, je to až psychedelicky kreativní, ale těžko říct jestli to ocení normální uživatel.
Asi nejste cílovka. Ne všechno musí mít svůj jasný smysl na první pohled. Právě prvky překvapení a hry jsou pro klienty/followery těchto dvou příkladů dost podstatné. Ono to striktní UX, všechno přehledně a funkčně je právě na počátku šablonovitých řešení a jedné velké nudy, která ve webdesignu poslední pár let převládá. Chápu, že někdy je to potřeba, ale v těchto přpadech je styl i design zvolen naprosto vhodně.
Ak je kreativec tak dobry, ze ma vlastny nezamenitelny rukupis, tak celkom urcite logo nepotrebuje. Myslim vsak ze ak kreativec svoje logo dlho pouzival a je s tym spajana jeho identita, ide to vsetko skombinovat ( pismo, vizualny obsah a logo), len treba odhadnut pomer jednotlivych informacii.
http://marekkucera.de
http://blog.marekkucera.de
Osobne som to riesil tak, ze roky pouzivane logo je uplne na konci webu a ma charakter ci stamptu copyrightu. Ale v principe suhlasim s autorom clanku.
Inak velmi dobra tema!
Souhlas 🙂 Taky jsem od loga (a celkově starého „brandu“ utekl pryč). Nedával smysl a neměl žádnou přidanou hodnotu. Nehledě na to, že čím déle byl na světě, tím vice se objevovalo podobných log – většina z nich tu byla historicky dříve než to moje. Prostě šlo o plytkou myšlenku, která byl už dokonale vytěžena.
Tenhle článek jsem si přečetl s chutí :). Imho tedy logo pro volnonohaře zas tak důležité není. Stejně jako tak „logo“ obecně, pokud ho daný subjekt nenaplní řádným významem (jako například hitler hákový kříž) tak je jen takovou hrátkou v rozpočtu firmy.
Na druhou stranu mi přijde zajímavá jedna věc. Vy děláte loga – firemní identitu. Když jsem přemýšlel koho si vyberu, tak zrovna Vašeho loga jsem si určitě všiml a dobře si to pamatuji. V zásadě ho nepotřebujete, na druhou stranu je to to první co mě potká, pokud hledá někoho, kdo mi něco takového vytvoří. S pozice zákazníka je to však pouze příkladová studie, ale zas kovářova kobyla chodí bosa? 🙂
obecně souhlasím..
Osobně si myslím, že logo pro freelancera nemá žádný smysl. Hlavní je kvalitní fotka a moderní responzivní design webu, kde je jasně napsáno, co daný člověk umí a co dělá + dobře viditelný kontakt.
I proto, že se v branži pohybuje člověk stejného jména, tak už několik let považuji za své logo celé jméno. Tedy včetně neoficiálního, přesto všemi bez problémů používaného, George. A funguje mi to dobře. Nedávno se mi dokonce stalo, že jsem potkal člověka (z konkurenční agentury, kde jsem dříve pracoval) a ten nepotřeboval znát mé příjmení, aby věděl, kdo jsem. Ale chápu, že každý si nemůže nebo nechce své jméno rozšířit.
Osobně si myslím, že článek je zcela zbytečný. Sám logo nepoužívám, dokonce jako freelancer ani nemám web. Přesto si myslím, že mít logo je stejně důležité jako ho nemít. (ta věta je pitomá zcela úmyslně) Největší sranda pod těmito články, jsou pokaždé komentáře. Je krásné, jak když nějaká „jako“ autorita (nekometuji teď autora blogu, který jsem našel zcela náhodně a neznám ho) něco napíše, tak se hned v komentářích s tím všichni identifikují a halasně souhlasí. Prostě neustále opakovaný mazec na téma „cargo cult“
Dobrý článek, sdílím kolegovi, který toto momentálně řeší.
Ale co když nevystupuje freelancer pod svým celým jménem ale názvem jako takovým – to je můj případ. Jeden z důvodů byl taky to, že existuje můj jmenovec ze stejného města, který taky dělá do IT. Tudíž doména už byl zabrána. Proto sem se rozhodl pro pseudonym a prezentuji ho formou logotypu v unikátním fontu.
Co se týče té diskuze o šablonovém portfoliu, zajímalo by mě, jestli tam také spadá můj web http://www.grastix.com – Zatím ve verzi 1.0, už mám seznam změn, které vyšly z uživatelského testování, takže zas nějak moc hodnotit nemusíte 😉
Zatím tedy studuji a občas se účastním grafických soutěží, nikdy bych si ale nevytvořila logo ze svých iniciál. Opravdu mi to přijde jako hrozné klišé. Bavili jsme se na toto téma v ateliéru. Došli jsme k tomu, že své logo nikdy chtít nebudeme. Já bych logo volila až pro skupinu, ateliér či grafické studio, kdy se v logo můžeme zabývat už nějakým konceptem. Pro jednotlivce to moc cenu nemá. Až mi skoro přijde, jako by u nás bylo „freelancer“ sprosté slovo. A podle mě je také nesmyslné používat v logu znaky, jako jsou třeba brýle. (sama brýle nosím) a protože brýle nosí snad každý druhý, tak pak i to ztrácí v logu význam originality, osobnosti. (nehledě na to, že použít iniciály nebo kus těla, doplňků autora je strašně prvoplánové, což s prvoplánovostí se u freelancrů setkávám bohužel až příliš často.)
Příjemný článek, díky. Osobně si myslím, že to není nezbytné mít logo. Někdy vlastní jméno, příjmení, přezdívka atd. je víc. Mě osobně se to provázalo do jednoho celku. Takže je to něco mezi podpisem, a logotypem :). Ovšem nepoužívám jen jeden typ písma, vlastně jak se mi to hodí. Mé příjmení je Fischerová a jsem grafička. Jsem tedy GRAFISCHKA s tím, že FISCH je v podpisu tučnějším řezem a jinou barvou.
Ahoj, jsou loga a loga. Většina vždycky pracuje s počátečními písmeny čehokoliv a je plná zhovadilostí bez významu, protože menšina lidí ví jak by mělo logo správně vypadat… nemá na to cit, nechce to platit, nenechá si poradit a maj poslední slovo. Tim že je to většina nastává situace, kdy tak se to prostě dělá a je to standard. Pokud je logo vymazlený, a vlastně i průměrný, tak proč ho nepoužívat? Nedocenitelný je, když chcete venku viditelně podepsat nějakou svoji realizaci, někoho podporujete, atp. , zkrátka je to užitečná zkratka, pokud máte být stručně jasně vidět. Tim chci říct že to neni vůbec zbytečnost. Já mám hodně blbou paměť na jména, ale dobrou na grafiku.
A ještě jedna, to je nějaká sounáležitost mezi brejlatejma lidma, nebo proč akcentovat, že ne/nosim brejle? Když běžně nosim každou ponožku jiný barvy a vzoru, protože mě nebaví hledat poránu stejný, mám to taky akcentovat na svym webu?
Díky za článek. Dělám loga nejen freelancerům a vždycky je to o poselství, které má vyznít, připomenout, o čem je práce/téma daného subjektu. Iniciály tomu nepomáhají, ale to neznamená, že logo není užitečné. Špatné logo není užitečné.